Naprawa główna Lyd2-63

Największym wyzwaniem była pierwsza w Polsce zmiana rozstawu zestawów kołowych z 600 mm na 750 mm.

W 2021 r. nasz zakład zrealizował naprawę główną lokomotywy spalinowej typu L30H (na PKP seria Lyd2) produkcji rumuńskich zakładów FAUR w Bukareszcie. Lokomotywa ta, wyprodukowana w roku 1981, pracowała na dawnej kolei wąskotorowej w Witaszycach o szerokości toru 600 mm. Po jej zamknięciu w 1992 r. przez lata była odstawiona i ostatecznie w 2020 r. została sprowadzona na Średzką Kolej Powiatową

W celu wprowadzenia do ruchu na ŚKP, poza standardowymi pracami przewidzianymi w ramach napraw po tak długim okresie postoju, konieczne było przekucie lokomotywy na tor 750 mm. W tym celu, w oparciu o dokumentację fabryczną, wykonane zostały nowe osie i wykonano niezbędne modyfikacje w układzie hamulca. Układ biegowy lokomotywy został poddany kompleksowej naprawie obejmującej przywrócenie należytych parametrów geometrycznych. Wymieniony został także silnik spalinowy na jednostkę o niskim przebiegu w bardzo dobrym stanie. Całkowicie odtworzono układ pneumatyczny i instalację wodną, w której zabudowane zostały nowe chłodnice. Wymieniono instalację elektryczną z wykorzystaniem nowych podzespołów.

Po ukończeniu montażu, w marcu 2022 r., lokomotywa została odebrana przez nowego właściciela – Powiat Średzki, dzięki środkom którego naprawa mogła zostać przeprowadzona. Lokomotywa została wprowadzona do ruchu na Średzkiej Kolei Powiatowej, gdzie stanowi rezerwę dla wykonujących zasadniczą część pracy eksploatacyjnej parowozów oraz obsługuje część rozkładowych pociągów.