Naprawa parowozu Px48 1920

Wymienione zostały wszysztkie brązowe tuleje układu napędowego na nowe. Wykonano nowe trzony tłokowe wraz z tarczami tłokowymi oraz nowymi, ręcznie dopracowanymi pierścieniami. Sam suwak, choć trzon nadawał się do ekspoatacji, poddany został szlifowi oraz otrzymał nowe pierścienie.

Działalność naszego Stowarzyszenia od chwili jego powstania w szczególny sposób związana była z lokomotywami parowymi. Od 2015 roku, gdy staliśmy się operatorem Średzkiej Kolei Powiatowej podjęliśmy się trudnej sztuki ich utrzymania we własnym zakresie. Dużym zaangażowaniem doprowadziliśmy do powrotu „pod parę” w 2017 r. pierwszego eksploatowanego przez nas parowozu – Px48-1756. Po roku podjęliśmy się zadania znacznie trudniejszego – naprawy drugiego parowozu ŚKP, to jest Px48-1920.

Naprawa ta pod wieloma względami była o wiele bardziej złożona. Choć sam kocioł był w dobrym stanie, to jednak definitywne wycofanie się z rynku napraw parowozów firmy która naprawiła kocioł Px48-1756 niejako wymusiło na nas rozpoczęcie starań zmierzających do wykonania prac we własnym warsztacie. Podwozie jednak było wyeksploatowane do granic możliwości. Każdy węzeł cierny wymagał przywrócenia właściwych pasowań. Wymieniona została każda tulejka na podwoziu parowozu i regenerowane wszystkie powierzchnie trące. Konieczne było nawet wykonanie nowych trzonów tłokowych i tarcz tłoków. Wymieniono część blach tendra i wykonano naprawę główną wózków. Osprzęt kotła regenerowano, z wykorzystaniem nowych elementów.

Naprawa „dwudziestki” stanowiła bezpośredni impuls do powołania nowej marki „ZNTZ”. Wszak to właśnie na jej potrzeby zatrudniliśmy doświadczonego kotlarza, zwiększyliśmy zdolności przerobowe naszego warsztatu, egzaminowaliśmy personel spawalniczy zgodnie z normami ISO i nawiązaliśmy współpracę z wykwalifikowanym inżynierem spawalnikiem, dbającym o staranny dobór technologii i właściwą jakość przy wszelkich pracach spawalniczych na urządzeniach ciśnieniowych. Prawdziwym zwieńczeniem i potwierdzeniem naszych wysiłków było otrzymane uprawnienie do wykonywania kotłów parowozowych wydane przez Transportowy Dozór Techniczny.